maandag 25 juni 2012

Straf- of toch maar niet?

Het inzicht dat ik vorige week van iemand kreeg: overweeg om geen straf uit te delen. Waarom: de leerlingen zijn in principe niet tegen jou, en jij niet tegen hen. Straf geven stelt altijd de verhouding leerling - leraar op scherp, geeft er een negatieve draai aan. En het kan voorkomen dat je onterecht straf geeft, of dat een leerling dit zo ervaart. Als een leerling zich onrechtvaardig behandeld voelt, dan heb je er nog heel lang last van.

Zou het werken? Het dwingt je om een positieve houding naar leerlingen toe te hebben. En het dwingt je ook om je kwetsbaarheid en je persoonlijke grenzen op tafel te leggen. Je rekent dan op de positieve instelling van de leerlingen, dat ze hier respectvol mee omgaan.

Misschien is daarom ook kansrijk. Want als jij initiatief neemt als leraar om een goede sfeer te bereiken, volgt de klas negen van de tien keer. Ja, ik geloof dat ik dit inzicht maar meeneem in mijn rugzak vol goede bedoelingen...

Toch blijft ook die ene uitzondering door mijn hoofd spoken... wat als de leerlingen zich niet cooperatief opstellen? Aan de andere kant: dan kan je hoe dan ook weinig met ze. Of je nu straf geeft of niet.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten